سبد خرید

03132348500 | info@kalalap.com

حساب کاربری

ورود | ثبت نام

ورود | ثبت

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران (اردیبهشت 99)

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

درایوهای SSD با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتن به مراتب بالا‌تر از هارد دیسک‌ها (دیسک سخت)، گزینه بسیار مناسبی برای افزایش سرعت و کارایی کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ‌ها هستند. اگر تصمیم به تهیه یک درایو SSD گرفته‌اید اما بین انبوه محصولات موجود در بازار دچار سردرگمی شده‌اید، ما در این لیست به معرفی بهترین درایو‌های SSD موجود در بازار با در نظر گرفتن عوامل مهمی نظیر قیمت، طول عمر، سرعت و اطمینان پذیری می‌پردازیم.

 نکات مهم در خرید حافظه SSD

بر خلاف هارد دیسک‌ها که کارایی آن‌ها بسیار به هم نزدیک است، کارایی درایوهای SSD، حتی دو مدل مختلف از یک سازنده می‌تواند بسیار متفاوت باشد. یکی از نکات مهم در خرید درایوهای SSD، طول عمر یا دوام است، چرا که تعداد دفعات خواندن و نوشتن درایوهای SSD یا به طور دقیق‌تر سلولهای حافظه SSD کاملاً محدود است. از این رو هیچ عجیب نیست که درایوهایی با طول عمر، کارایی و سرعت خواندن و نوشتن بسیار متفاوت در دسترس هستند.

سرعت خواندن و نوشتن متوالی
معمولاً سازندگان درایوهای SSD، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی درایو را اعلام می‌کنند اما در نظر داشته باشید که سرعت‌های اعلام شده توسط سازنده صرفاً اسمی است و لزوماً قابل دست یابی نخواهد بود.

طول عمر تخمینی (M.T.B.F)
معمولاً سازندگان درایوهای SSD، طول عمر تخمینی محصولات خود را ذکر می کنند. این مقدار که واحد آن ساعت است، بیانگر فاصله تخمینی بین خرابی درایو است. هرچه که M.T.B.F درایو بالاتر باشد، شانس خرابی آن کمتر خواهد بود.

انواع SSD  از نظر نوع سلول های حافظه
در حال حاضر درایوهای SSD برای مصرف کنندگان خانگی بر پایه دو نوع فناوری سلول‌های حافظه در دسترس هستند. نوع رایج‌تر MLC برای کاربران معمولی بسیار ایده آل است و سرعت، طول عمر و دوام مناسبی دارد. نوع دوم یا TLC سرعت و طول عمر کمتری نسبت به نوع MLC دارد اما ارزان‌تر است. بنابراین باید به فناوری تراشه‌های حافظه درایوهای SSD دقت کنید.
با اینکه درایوهای MLC مقداری گران‌تر از نوع TLC هستند، اما دوام و کارایی بهتری دارند و از این رو اگر قصد تهیه یک درایو SSD برای استفاده طولانی مدت را دارید، پیشنهاد می‌شود که سراغ نوع TLC نروید. در همین حال درایوهای TLC ارزان‌تر هستند، برای نمونه با بودجه یک درایو 120 گیگابایتی نوع MLC می‌توانید یک درایو 240 گیگابایتی از نوع TLC تهیه کنید. البته در نظر داشته باشید که اختلاف طول عمر و کارایی این دو نوع خیلی فاحش نیست. 
همانطور که اشاره شد، برخلاف هارد دیسک‌ها، کارایی، دوام و اطمینان پذیری درایوهای SSD به هیچ عنوان برابر و حتی نزدیک به هم نیست، از این رو در هر ظرفیت، حداقل سه گزینه پیشنهادی خواهیم داشت.
از آنجایی که درایوهای SSD از نظر فنی پارامتر‌ها و نکات زیادی دارند، از بیان آن‌ها و دشوار‌تر کردن انتخاب برای شما صرف نظر می‌کنیم و ما با در نظرگرفتن همه عوامل و پارامترهای مهم، بهترین‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم تا به آسانی و سادگی هرچه تمام، بر اساس ظرفیت و بودجه بتوانید بهترین درایو SSD موجود بازار را تهیه کنید.

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

بنچمارک ها قابل اعتماد نیستند
اگر SSDها را بر اساس بنچمارک و سرعت اسمی مقایسه کنید، آنها را بسیار متفاوت خواهید یافت و ممکن است یک درایو چندین برابر دیگری سریعتر به نظر برسد و مجذوب آن شوید. هرچند بنچمارک ها بی ارزش نیستند، اما واقعیت این است که قابل اعتماد هم نیستند و اختلاف کارایی در عمل می تواند بسیار کمتر و حتی نامحسوس است.

بنچمارک ها معمولاً حداکثر یا میانگین کارایی لحظه ای (Peak) را نمایش می دهند که نمی تواند بازتاب دهنده کارایی واقعی باشد. سازندگان نیز تکنیک هایی را پیاده سازی می کنند که در استفاده کوتاه مدت و موقع نوشتن یا خواندن در حجم پایین، نتایج غیر واقعی ارائه می کند. در بسیاری از SSDها از تکنیک هایی چون SLC Caching استفاده شده است که نوشتن و خواندن در حجم پایین با کارایی بالاتری انجام می شود و همین امر به کسب نتایج غیر واقعی می انجامد. برای نمونه ممکن است در نوشتن یا خواندن یک فایل 500 مگابایتی، به دلیل استفاده از قسمت SLC عملکرد بسیار خوبی را شاهد باشید اما در نوشتن یک فایل بزرگ تر کارایی بسیار پایین تر باشد. بنابراین اگر بنچمارک های یک SSD خیره کننده بود اما در عمل ضعیف ظاهر شد، هیچ تعجب نکنید.
بهتر است به جای بنچمارک های مصنوعی (شبیه سازی)، به دنبال یافتن بررسی عملکرد در دنیای واقعی باشید.

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

 عملکرد خواندن و نوشتن تصادفی
سازندگان درباره تاثیر ویژگی هایی چون تعداد دستور العمل های خواندن و نوشتن قابل اجرا در هر ثانیه (IOPS) یا همان عملکرد تصادفی، زیاده روی می کنند و تاثیر آن در استفاده واقعی اغلب مواقع نامحسوس است. با اینکه هرچه مقدار IOPS بالاتر باشد بهتر است و منکر این موضوع نیستیم، اما در عمل محسوس نیست، چراکه از یک حد به بعد برای اغلب کاربران بی استفاده است.

در حقیقت تنها زمانی IOPS  بالا مفید واقع می شود که از SSD برای کارهای بسیار پیچیده و سنگین نظیر نگه داری دیتابیس (پایگاه داده) یا اجرای برنامه های با حجم نوشتن و خواندن بالا (و نه برنامه های معمولی) متعدد به صورت هم زمان استفاده شود، بنابراین خیلی به عملکرد تصادفی حساسیت نشان ندهید و همان عملکرد ترتیبی اهمیت بیشتری دارد.

SSDهای نوع TLC NAND بهترین انتخاب هستند
هرچند کارایی و دوام SSDهای نوع MLC NAND بهتر و بیشتر است، اما نوع TLC نیز بد نیستند. مزیت بزرگ نوع TLC قیمت پایین تر است.

به دلیل تبلیغات و فقدان شناخت فنی در مورد SSDهای نوع TLC، نگرانی هایی چون ‘دوام بسیار پایین’ مطرح می شود اما در حقیقت چنین نیست و آنها نیز به اندازه کافی دوام می آورند. اغلب SSDهای نوع TLC امروزی برای حدود 70,000 گیگابایت نوشتن دوام می آورند که با در نظر گرفتن قیمت پایین آنها، کاملاً مطلوب است.
با این حال اگر قصد خرید یک SSD نوع TLC را دارید، پیشنهاد می شود محصولات جدید و بروز که به کنترلر مخصوص تراشه های حافظه TLC NAND مجهز هستند، تهیه کنید و سراغ مدل های مربوط به 2 یا 3 سال قبل نروید.

SSDهای 120 یا 128 گیگابایتی بهترین نیستند
سازندگان SSD روز به روز تلاش می کنند ظرفیت تراشه های NAND را افزایش دهند تا در نتیجه آن برای ساخت SSDها به تعداد کمتری تراشه حافظه نیاز باشد. استفاده از تعداد کمتری تراشه حافظه به کاهش هزینه تمام شده کمک می کند و به نفع هر دو سازنده و مصرف کننده است اما معایب خود را دارد.

کاهش تعداد تراشه های حافظه (استفاده از تراشه های پرظرفیت) به کاهش تعداد کانال های ارتباطی کنترلر با تراشه های حافظه می انجامد و کنترلر از طریق رابط کم عرض تر با تراشه ها در ارتباط است که به کارایی ضعیف تر می انجامد. یکی دیگر از معایب استفاده از تراشه های چگالی تر، طول عمر کمتر است، زیرا از هر تراشه بیشتر استفاده می شود و زودتر به مرگ خود نزدیک می شود.
تعداد تراشه های حافظه با عملکرد تصادفی رابطه مستقیم دارد.

با توجه به کارایی و دوام بالاتر، بهتر است SSDهایی با ظرفیت بالاتر از 128 گیگابایت، به ویژه در خرید نوع TLC تهیه کنید.

SSDهای فاقد حافظه رم (DRAM Less) بهترین نیستند
یکی از اجزای اصلی درایوهای SSD که در هزینه تمام شده آنها نقش قابل توجه ای دارد، حافظه رم (RAM) است. در بسیاری از محصولات ارزان قیمت خبری از تعبیه حافظه رم مجزا نیست و از تکنیک های جایگزین نظیر SLC Caching استفاده می شود. عدم تعبیه حافظه رم به تنزل کارایی کلی SSD می انجامد و در مقایسه با SSDهای مجهز به حافظه رم، بسیار ضعیف عمل می کنند.

پیشنهاد می شود جز گزینه های اقتصادی، SSDهای فاقد حافظه رم (DRAM Less) تهیه نکنید.

SSDهای نوع M.2 سریعتر از نوع SATA نیستند
بسیاری تصور می کنند SSDهای ساخته شده در فرم فاکتور M.2 از نوع SATA سریعتر و بهتر هستند اما باید بگوییم لزوماً چنین نیست و می توانند عملاً تفاوتی نداشته باشند.

SSDهای M.2 بر اساس رابطی که از آن بهره می گیرند به دو نوع SATA III 6.0Gb/s و  PCI Express تقسیم می شوند که نوع اول از لحاظ کارایی هیچ گونه تفاوتی با SSDهای معمولی ندارد اما نوع PCI Express سریعتر و البته گرانتر است. تنها مزیت SSDهای M.2 SATA اندازه کوچکتر آنها است و در مقایسه با SSDهای معمولی حتی کم دوام تر و کمتر قابل اعتماد هستند. بنابراین اگر توجیه خاصی ندارید، تا جای ممکن به جای نوع M.2 SATA مدل های معمولی تهیه کنید.

به ظرفیت زیر 120 گیگابایت فکر نکنید
از آنجایی که درایوهای SSD نسبت به گذشته بسیار ارزان‌تر شده‌اند، دیگر ظرفیت‌های پایین نظیر 60 گیگابایت ارزش خرید ندارد و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین حداقل از ظرفیت 120 گیگابایت انتخاب کنید.


  ظرفیت 120 و 128 گیگابایت

Kingston A400 120GB SATA III
اس اس دی 120 گیگابایتی کینگستون A400

قیمت: حدود 470 هزار تومان با گارانتی معتبر

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

SSDهای سری Kingston A400 جزء گزینه های مقرون به صرفه هستند و اگر می‌خواهید با صرف کمترین هزینه از هارد دیسک‌های مکانیکی به حافظه‌های پرسرعت مهاجرت کنید، گزینه خوبی هستند. در این درایوها از کنترلر Phison S11 و تراشه‌های حافظه نوع TLC استفاده شده است. کارایی و دوام SSDهای سری A400 در استفاده‌های معمول رضایت بخش است.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 240 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 500 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 350 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: –
  • سرعت نوشتن تصادفی: –
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 80 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1 میلیون ساعت

Western Digital WD Green 120GB SATA III
اس اس دی 120 گیگابایتی وسترن دیجیتال گرین

قیمت: حدود 470 هزار تومان با گارانتی معتبر

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

SSD های سری WD Green مقرون به صرفه هستند و اگر در میان SSD های 120 گیگابایتی ارزان قیمت نوع TLC به دنبال یک مدل انتخاب مقرون به صرفه برای استفاده معمول هستید که به رغم قیمت پایین هنوز به مراتب از هارد دیسک‌های مکانیکی سریع‌تر باشد، این محصول گزینه خوبی است. در ساخت این درایوها از کنترلر Silicon Motion SM2258XT و تراشه‌های حافظه TLC NAND ساخت SanDisk استفاده شده است. با این حال توصیه می شود تنها آن را با گارانتی های معتبر تهیه کنید و سراغ گارانتی های متفرقه نروید.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 120 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 545 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: –
  • سرعت خواندن تصادفی: –
  • سرعت نوشتن تصادفی: –
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : –
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1 میلیون ساعت

ADATA Ultimate SU800 128GB SATA III

اس اس دی 128 گیگابایتی ای دیتا آلتیمت اس یو 800

قیمت: حدود 510 هزار تومان با گارانتی 3 ساله آونگ

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

ADATA Ultimate SU800 انتخاب دیگری است که می توانید آن را با صرفه هزینه بیشتر تهیه کنید. در ساخت این درایوها از کنترلر Silicon Motion SM2258 و تراشه‌های حافظه TLC NAND ساخت Micron استفاده شده است. کارایی و دوام Ultimate SU800 در استفاده های معمول رضایت بخش است، هرچند که نباید انتظار تفاوت چشمگیر با محصولات ارزان تر را داشته باشید.

از ویژگی های Ultimate SU800 می توان کش کردن SLC برای افزایش سرعت، برخورداری از حافظه DRAM مجزا و موتور تصحیح LDDPC برای افزایش دوام و پایایی را برشمرد.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 128 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 560 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 420 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا50,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا75,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 100 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 2 میلیون ساعت

ADATA XPG SX6000 Lite 128GB NVMe
اس اس دی 128 گیگابایتی ای دیتا ایکس پی جی اس ایکس 6000 لایت

قیمت: حدود 510 هزار تومان با گارانتی 5 ساله آونگ

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

اگر در میان SSD های رده 128-120 گیگابایتی خواهان کارایی نسبتاً بالاتر از گونه SATA هستید اما نمی خواهید زیاد هزینه کند، XPG SX6000 Lite یکی از گزینه های موجود است. XPG SX6000 به عنوان یک گزینه تقریباً پرسرعت، مبتنی بر پروتکل NVMe است و از نظر تئوری کارایی بهتری نسبت به SSDهای SATA دارد. ADATA در ساخت این SSD از کنترلر Realtek RTS5763DL و تراشه‌های حافظه TLC NAND چند لایه بهره گرفته که یک ترکیب به شدت اقتصادی است.

این SSD ها فاقد حافظه DRAM مجزا هستند و در عوض از فناوری Host Memory Buffer (HMB) بهره می گیرند که کسر کوچکی از حافظه رم سیستم کاربر را برای شتاب بخشی به عملیات حافظه مورد استفاده قرار می دهد.

در مجموع XPG SX6000 Lite می تواند ارزش خرید بالاتری نسبت به SSDهای SATA داشته باشد و برای آنهایی مناسب است که می خواهند SSD قدیمی نوع SATA خود را ارتقا بدهند. همراه با XPG SX6000 Lite یک حرارت گیر آلومینیومی زیبا نیز ارائه می شود.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: 128 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 1800 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 600 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا100,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا130,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 60 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.8 میلیون ساعت

  ظرفیت 240 تا 256 گیگابایت

Kingston A400 240GB SATA III
اس اس دی 240 گیگابایتی کینگستون A400

قیمت: حدود 640 هزار تومان با گارانتی معتبر

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

یک بار دیگر سراغ سری Kingston A400 رفته ایم که جزء گزینه های مقرون به صرفه بازار هستند. خرید چنین محصولات اقتصادی تنها تنها در صورتی پیشنهاد می گردد که با صرف کمترین هزینه بخواهید از هارد دیسک‌های مکانیکی به حافظه‌های SSD کنید، در غیر این صورت از محصولات ارزان قیمت انتظار معجزه نداشته باشید. A400 از کنترلر Phison S11 و تراشه‌های حافظه نوع TLC استفاده شده است که یک ترکیب ارزان قیمت است. البته کارایی و دوام A400 برای استفاده‌های معمول رضایت بخش است.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 240 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 500 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 350 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: –
  • سرعت نوشتن تصادفی: –
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 80 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1 میلیون ساعت

Western Digital WD Green 240GB SATA III
اس اس دی 240 گیگابایتی وسترن دیجیتال گرین

قیمت: حدود 680 هزار تومان با گارانتی معتبر

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

در این بازه نیز سراغ SSD های سری WD Green رفته ایم که جزء گزینه های مقرون به صرفه هستند. در ساخت این درایوها از کنترلر Silicon Motion SM2258XT و تراشه‌های حافظه TLC NAND ساخت SanDisk استفاده شده که یک ترکیب اقصتادی است.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 240 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 545 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: –
  • سرعت خواندن تصادفی: –
  • سرعت نوشتن تصادفی: –
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : –
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1 میلیون ساعت

ADATA Ultimate SU750 256GB SATA III

اس اس دی 256  گیگابایتی ای دیتا آلتیمت اس یو 750

قیمت: حدود 820 هزار تومان با گارانتی 3 ساله آونگ

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

Ultimate SU750 هم یک گزینه اقتصادی از ADATA است. در ساخت این درایوها از کنترلر Realtek RTS5733DMQ در ترکیب با تراشه‌های حافظه TLC NAND در کنار تکنیک کش سازی SLC استفاده شده است. کارایی Ultimate SU750 در استفاده های معمول رضایت بخش است اما نباید انتظار زیادی هم از آن داشته باشید.

از ویژگی های Ultimate SU750 می توان کش سازی SLC برای افزایش سرعت خواندن و نوشتن و موتور تصحیح LDPC برای افزایش دوام و پایایی را برشمرد.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 256 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 550 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا65,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا75,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 200 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 2 میلیون ساعت

Samsung 860 EVO 250GB SATA III

اس اس دی 250 گیگابایتی سامسونگ 860 اوو

قیمت: حدود 950 هزار تومان با گارانتی معتبر

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

این محصول یکی از محبوب‌ترین SSD های 250 گیگابایتی سال است. در Samsung 860 EVO از تراشه‌های TLC V-NAND و کنترلر MJX اختصاصی سامسونگ و 512 مگابایت حافظه کش استفاده شده است. این SSD کارایی بسیار خوب و طول عمر مناسب دارد و در میان SSD های 250 گیگابایتی، یکی از بهترین‌ها است. طول عمر مناسب، کارایی عالی و مصرف پایین انرژی، 860 EVO را به گزینه ایده آل برای استفاده در کامپیوترهای گیمینگ، حرفه‌ای و لپ تاپ‌ها مبدل ساخته است.

در نظر داشته باشید خرید 860 EVO در صورتی پیشنهاد می شود که امکان نصب SSDهای پرسرعت NVMe PCI-E وجود نداشته باشد.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 250 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC V-NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 550 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا98,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا90,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 150 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

ADATA XPG SX6000 Lite 256GB NVMe
اس اس دی 256 گیگابایتی ای دیتا ایکس پی جی اس ایکس 6000 لایت

قیمت: حدود 730 هزار تومان با گارانتی 5 ساله آونگ

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

یکبار دیگر سراغ XPG SX6000 Lite رفته ایم که جزء گزینه های خوش قیمت بازار است. این سری مبتنی بر پروتکل NVMe است و سریع تر از SSDهای SATA دارد. ADATA در ساخت سری XPG SX6000 Lite از کنترلر Realtek RTS5763DL در ترکیب با تراشه‌های حافظه TLC NAND چند لایه بهره گرفته که یک ترکیب به شدت اقتصادی است.

SSD های سری XPG SX6000 Lite فاقد حافظه DRAM مجزا برای شتاب بخشی به عملیات خواندن و نوشتن هستند اما در عوض از فناوری Host Memory Buffer (HMB) بهره می گیرند که کسر کوچکی از حافظه رم سیستم کاربر را برای شتاب بخشی به عملیات خواندن و نوشتن مورد استفاده قرار می دهد.

در مجموع XPG SX6000 Lite می تواند ارزش خرید بالاتری نسبت به SSDهای SATA داشته باشد و برای آنهایی مناسب است که می خواهند SSD قدیمی نوع SATA خود را ارتقا بدهند. همراه با XPG SX6000 Lite یک حرارت گیر آلومینیومی زیبا نیز ارائه می شود.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: 256 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 1800 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 900مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا100,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا170,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 120 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.8 میلیون ساعت

ADATA XPG SX8200 Pro 256GB NVMe
اس اس دی 256 گیگابایتی ای دیتا ایکس پی جی اس ایکس 8200 پرو

قیمت: حدود 830 هزار تومان با گارانتی 5 ساله آونگ

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

اگر خواهان کارایی بالا هستید، XPG SX8200 Pro گزینه بسیار خوبی است. این محصول از کنترلر نسبتاً پرقدرت Silicon Motion SM2262EN در ترکیب با تراشه های حافظه 64 لایه TLC NAND ساخت Micron و حافظه DRAM مجزا بهره می برد که یک ترکیب توانمند و قابل اتکا است.

XPG SX8200 Pro عملکرد بسیار خوبی دارد و برای کاربری هایی که به سرعت خواندن و نوشتن بالا نیاز دارند، پیشنهاد می شود.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: 256 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 3,500 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 1,200 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا220,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا290,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 160 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 2 میلیون ساعت

Samsung 970 EVO Plus 250GB NVMe
اس اس دی 250 گیگابایتی سامسونگ 970 اوو پلاس

قیمت: حدود 1 میلیون و 400 هزار تومان با گارانتی معتبر

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

اگر خواهان کارایی بالا هستید، Samsung 970 EVO Plus یک گزینه ایده آل از سامسونگ است. این محصول از جدیدترین نسل از تراشه های حافظه TLC NAND چند لایه در ترکیب با کنترلر اختصاصی Samsung Phoenix بهره می برد که حاصل آن عملکرد و دوام بالا است.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: 250 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 3,500 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 3,200 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا4800,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا550,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 300 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

  ظرفیت 400 الی 512 گیگابایت

Western Digital WD Green 480GB SATA III
اس اس دی 480 گیگابایتی وسترن دیجیتال گرین

قیمت: حدود 1 میلیون و 90 هزار تومان با گارانتی معتبر

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

SSD های سری WD Green گزینه های اقتصادی هستند که از کیفیت ساخت و پایایی خوبی بهره می برند. در ساخت WD Green از کنترلر Silicon Motion SM2258XT و تراشه‌های حافظه TLC NAND ساخت SanDisk بهره گرفته شده است. اگر خواهان یک SSD با کارایی و دوام قابل قبول هستید که گران هم نباشد، WD Green گزینه خوبی است. با این حال نباید انتظار کارایی عالی را  از گزینه های اقتصادی داشته باشید.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 480 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 545 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: –
  • سرعت خواندن تصادفی: –
  • سرعت نوشتن تصادفی: –
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : –
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1 میلیون ساعت

ADATA Ultimate SU750 512GB SATA III

اس اس دی 512  گیگابایتی ای دیتا آلتیمت اس یو 750

قیمت: حدود 1 میلیون و 270 هزار تومان با گارانتی 3 ساله آونگ

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

یکبار دیگر سراغ ADATA Ultimate SU750 رفته ایم که یک گزینه اقتصادی است. در ساخت این درایوها ADATA از کنترلر Realtek RTS5733DMQ و تراشه‌های حافظه TLC NAND در ترکیب با تکنیک کش سازی SLC بهره گرفته است. کارایی Ultimate SU750 در استفاده های معمول اغلب رضایت بخش است اما انتظار سریع ترین SSD بازار را نداشته باشید.

از ویژگی های قابل توجه Ultimate SU750 می توان کش سازی SLC برای شتاب بخشی به سرعت خواندن و نوشتن و موتور تصحیح خطا LDPC برای افزایش دوام و پایایی برشمرد.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 512 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 550 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا65,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا75,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 400 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 2 میلیون ساعت

Samsung 860 EVO 500GB SATA III

اس اس دی 500 گیگابایتی سامسونگ 860 اوو

قیمت: حدود 1 میلیون و 550 هزار تومان با گارانتی معتبر

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

یک‌بار دیگر سراغ سری Samsung 860 EVO رفته‌ایم که پرسرعت، بادوام و مقرون به صرفه است. سامسونگ در سری 860 EVO از تراشه‌های TLC V-NAND و کنترلر MJX اختصاصی و 512 مگابایت حافظه کش استفاده کرده که یک ترکیب خیلی خوب است.

در نظر داشته باشید خرید 860 EVO در صورتی پیشنهاد می شود که امکان نصب SSDهای پرسرعت NVMe PCI-E وجود نداشته باشد.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 500 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 550 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا98,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا90,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 300 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

ADATA XPG SX6000 Lite 512GB NVMe
اس اس دی 512 گیگابایتی ای دیتا ایکس پی جی اس ایکس 6000 لایت

قیمت: حدود 1 میلیون تومان با گارانتی 5 ساله آونگ

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

در این رده نیز XPG SX6000 Lite جزء پیشنهادهای ما است. این سری به عنوان یک گزینه اقتصادی بر پایه پروتکل NVMe، بر روی کاغذ کارایی بهتری نسبت به SSDهای نوع SATA دارد. ADATA در ساخت این SSDها از کنترلر Realtek RTS5763DL در ترکیب با تراشه‌های حافظه TLC NAND چند لایه بهره گرفته که یک ترکیب به شدت اقتصادی با کارایی متوسط است.

XPG SX6000 Lite فاقد حافظه DRAM مجزا است و در عوض از تکنیک Host Memory Buffer (HMB) استفاده می کند که کسری از حافظه رم سیستم را برای شتاب بخشی به عملیات خواندن یا نوشتن مورد استفاده قرار می دهد.

به طور کلی می توان گفت XPG SX6000 Lite ارزش خرید بالاتری نسبت به SSDهای SATA دارد و بیشتر به آنهایی پیشنهاد می شود که SSD قدیمی نوع SATA خود را ارتقا می دهند. همراه با XPG SX6000 Lite یک حرارت گیر آلومینیومی نیز ارائه می شود.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: 512 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 1800 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 1200 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا180,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا200,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 240 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.8 میلیون ساعت

ADATA XPG SX8200 Pro 512GB NVMe
اس اس دی 512 گیگابایتی ای دیتا ایکس پی جی اس ایکس 8200 پرو

قیمت: حدود 1 میلیون و 450 هزار تومان با گارانتی 5 ساله آونگ

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

اگر خواهان کارایی بهتر و دوام بیشتر هستید، XPG SX8200 Pro گزینه بسیار بهتری است. این محصول از کنترلر توانمند Silicon Motion SM2262EN و تراشه های حافظه 64 لایه TLC NAND ساخت Micron و حافظه DRAM مجزا بهره می برد که یک ترکیب خوب برای دست یابی به سرعت خواندن و نوشتن بالا است.

XPG SX8200 Pro سرعت خواندن و نوشتن خوبی دارد و برای استفاده هایی که به سرعت خواندن و نوشتن بالا نیاز دارند، گزینه مناسبی است.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: 512 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 3,500 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 2,300 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا390,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا380,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 320 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 2 میلیون ساعت

  ظرفیت 1 ترابایت

ADATA Ultimate SU750 1TB SATA III

اس اس دی 1 ترابایتی ای دیتا آلتیمت اس یو 750

قیمت: حدود 2 میلیون تومان با گارانتی 3 ساله آونگ

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

یکبار دیگر سراغ سری اقتصادی ADATA Ultimate SU750 رفته ایم. در ساخت SU750  از کنترلر Realtek RTS5733DMQ با تراشه‌های حافظه TLC NAND و تکنیک کش سازی SLC استفاده شده است. کارایی Ultimate SU750 در استفاده های معمول مناسب است.

 Ultimate SU750 ضمن بهره گیری از تکنیک کش سازی SLC برای افزایش سرعت خواندن و نوشتن، از موتور تصحیح خطا LDPC نیز برای افزایش دوام و پایایی بهره می برد.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 1 ترابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 550 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا65,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا75,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 800 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 2 میلیون ساعت

Samsung 860 EVO 1TB SATA III
اس اس دی 1ترابایتی سامسونگ 860 اوو

قیمت: حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان با گارانتی معتبر

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

یک‌بار دیگر سراغ سری Samsung 860 EVO رفته‌ایم که جزء معدود گزینه های پرسرعت، بادوام و مقرون به صرفه موجود است. Samsung 860 EVO ترکیبی از از تراشه‌های TLC V-NAND و کنترلر MJX اختصاصی سامسونگ با 512 مگابایت حافظه کش است.

البته باید اشاره کرد خرید 860 EVO در شرایطی پیشنهاد می شود که امکان نصب SSDهای پرسرعت NVMe PCI-E را نداشته باشید.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 1 ترابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 550 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا98,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا42,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 600 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

ADATA XPG SX8200 Pro 1TB NVMe
اس اس دی 1 ترابایتی ای دیتا ایکس پی جی اس ایکس 8200 پرو

قیمت: حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان با گارانتی 5 ساله آونگ

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

اگر خواهان یک SSD پرظرفیت 1 ترابایتی هستید که سریع و بادوام هم باشد، XPG SX8200 Pro گزینه بسیار خوبی با قیمت و کارایی مناسب است.

XPG SX8200 Pro به لطف عملکرد بسیار خوبی که دارد، برای کاربری های نیازمند سرعت خواندن و نوشتن بالا در کنار ظرفیت بالا، پیشنهاد می شود. همچنین XPG SX8200 Pro نسبت به قیمت، ارزش خرید بالایی دارد.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: 1 ترابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 3,500 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 3,000 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا390,000
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا380,000
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : 640 ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 2 میلیون ساعت

ظرفیت‌های بالا‌تر

در حال حاضر قیمت درایوهای SSD به ازای هر گیگابایت به مراتب بیشتر از هارد دیسک‌ها است و هنوز به سطحی نرسیده‌اند که بخواهید درایوهای SSD را به طور کامل جایگزین هارد دیسک‌ها کنید، از این رو توصیه می‌شود استفاده از SSD را تنها به اجرای سیستم عامل، برنامه‌ها و بازی‌ها محدود کرده و فایل‌ها را بر روی هارد دیسک نگه داری کنید.

 

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *